Headset – handsfree
telefoneren
Met een headset kunt u
telefoneren zonder dat u uw handen ervoor hoeft te gebruiken. Als u een
draadloos exemplaar heeft, kunt u uw werkplek tijdens het gesprek zelfs verlaten. Een headset bestaat uit
een hoofdtelefoon en een microfoon en kan hetzelfde als een telefoonhoorn. Er zijn echter meer verschillen dan
overeenkomsten. Omdat er zoveel verschillende modellen zijn, dient u voor de
aankoop op een aantal dingen te letten.
Met kabel of draadloos?
U heeft de keuze uit een draadloze headset of eentje met kabel. De modellen met kabel komen vaker voor; deze
hebben het voordeel dat ze tijdens een gesprek niet uit kunnen vallen door een
lege accu. Bij de draadloze variant wordt het apparaat aan een basisstation gekoppeld,
waarop de accu wordt opgeladen. Er zijn apparaten die op bluetooth werken en
tot op tien meter afstand werken en DECT-apparaten die tot op honderd meter
afstand verbonden blijven, soms zelfs meer. Zo kunt u bijvoorbeeld door het
gebouw lopen tijdens een gesprek. Het bereik van het apparaat is afhankelijk
van de fabrikant en uw locatie.
Draagbaarheid
Er zijn verschillende
manieren om een headset “om te doen”: om de hek, om het oor of om het hoofd. De
“oorbel”-variant is ook beschikbaar voor headsets met kabel. Als het apparaat
om het hoofd vastgezet wordt, kunt u kiezen uit modellen met één oortje of twee
oortjes. Als uw model slechts één oortje heeft, kunt u nog horen wat er om u
heen gebeurt.
Microfoon
Er zijn verschillende
soorten microfoons verkrijgbaar, bijvoorbeeld het spreekbuisje, waardoor wel alle omgevingsgeluiden opgenomen
worden. Bij de zogenaamde NC-microfoons is dat niet het geval: NC staat voor
“noise cancelling”, waardoor deze microfoons uitstekend zijn voor op kantoor.
Als u in bijvoorbeeld een callcenter werkt, wordt een UNC-microfoon (ultra
noise cancelling) aanbevolen.
Aansluiten
Meestal worden headsets
aangesloten via een stekkertje of USB/bluetooth. Apparaten met kabel worden met
twee 3,5mm kabeltjes met de geluidskaart van de computer verbonden. Draadloze
varianten en hun bijbehorende basisstations hebben meestal een USB-
bluetoothverbinding met de computer of het apparaat (autoradio, telefoon,
tablet-pc, etc.).
Gebruik
Er zijn verschillende
categorieën voor headsets met veschillende doeleindes. In een callcenter dient
de headset twee oortjes en een UNC-microfoon te hebben; op kantoor wordt echter
vaker een model met slechts één oortje en een NC-microfoon gebruikt. Voor
bijzonder gebruik zijn er vaak aparte modellen waarbij het juist meer om de
geluidskwaliteit gaat, bijvoorbeeld bij gaming-headsets.
Mobiel gebruik
U mag niet mobiel bellen
in de auto, maar wel als het met een headset is. Hierdoor kunt u veilig
telefoneren terwijl u beide handen op het stuur houdt. Bluetooth-headsets zijn
klein, licht en kunnen achter, voor of in het oor gedragen worden. Welk model u
het liefst gebruikt kiest u zelf. Als u veel met uw handen werkt is de “achter
het oor”-variant ideaal, omdat dit model ook bij bewegingen goed op zijn plaats
blijft. Voor degenen die liever niets in hun oor hebben, is er ook een handsfree-set die op de mobiele telefoon wordt aangesloten.