| ![](/p.gif) |
![](/p.gif) |
| Artikelnr.: 4816E-S602042 Fabrikantnr.: 26390 EAN/GTIN: 4011525263906 |
| |
|
| ![](/p.gif) | ![](/p.gif) |
![](/p.gif) | In de jaren '30 van de vorige eeuw was de voormalige Nordhausen-Wernigerode Eisenbahn AG (NWE) van plan om het treinpark te actualiseren. Hiervoor moeten naast nieuwe stoomlocomotieven ook dieselelektrische motorwagens worden aangeschaft. Nadat in 1935 al een eerste motorwagen werd aangeschaft, leverde de Waggonfabrik Wismar in 1940 twee andere krachtigere motorwagens, die als een echte bagagewagen werden uitgevoerd. Met een dienstgewicht van 32 ton, een vermogen van 516 pk en een maximumsnelheid van 60 km/h waren de beide bagagerijtuigen iets sterker dan de personenmotorrijtuig en konden ze daarom 4 in plaats van 3 wagens vervoeren.in 1949 nam de Deutsche Reichsbahn beide motorrijtuigen over als VT 137 565 en VT 137 566. Tot aan de levering van de nieuwe stoomlocomotieven aan het einde van de jaren 50 hadden beide motorwagens de hoofdbelasting van het bromverkeer samen met de zware stoomlocomotieven van de voormalige NWE. Daarna werden de motorwagens in de lagere diensten weggedrukt. VT 137 565 werd in 1967 uitgestorven en in 1968 in Wittenbergen gesloopt. VT 137 566 kreeg in 1970 nog het nieuwe nummer 187 025 en werd in de loop van de jaren 70 gestopt. Zo nam de HSB de motorwagen in 1993 over. In 1995 werd hij opgewerkt en stond sindsdien weer in oorspronkelijke toestand als T3 van de NWE voor speciale ritten ter beschikking. Bij deze ombouw is de oorspronkelijke motor vervangen door een nieuwe Cummins-motor met 328 pk. Omdat de motorwagen alleen nog in speciaal verkeer en niet meer als sleepvoertuig werd gebruikt, is dit vermogen volledig voldoende, hiervoor zijn voor de moderne motor altijd reserveonderdelen beschikbaar. Momenteel is de motorwagen van de reparatie voorzien en voor een opwerking voorzien. Model van dieseltreinstel T3, zoals dat vandaag nog bij de HSB aanwezig is. Natuurgetrouwe rode kleurstelling en opschriften uit tijdperk VI. Vier wielstellen aangedreven door twee krachtige kogelgelagerde Bühler-motoren. Daardoor is de zeer krachtige motorwagen in staat - net als zijn grote voorbeeld - ook meerdere wagens te trekken. Uitgerust met een mfx/DCC-decoder met veel licht- en geluidsfuncties. Binnenverlichting en cabineverlichting, in digitaal bedrijf schakelbaar. Lengte over de buffers 64 cm.
De teksten voor dit artikel zijn automatisch vertaald. Meer informatie: ![](/p.gif) | ![](/p.gif) | Soort model: | Motorrijtuig | L<sub>b</sub>: | 640 mm | Fabrikantnr.: | 26390 | Tijdperk: | VI | Stroomsysteem: | Digitaal DC geluid | Schaal: | G | Interieur: | Met interieurverlichting | Leeftijd: | Vanaf 15 jaar |
|
| ![](/p.gif) | ![](/p.gif) |
![](/p.gif) | | ![](/p.gif) | ![](/p.gif) |
![](/p.gif) | Andere zoekwoorden: LGB, modelbouw treinen, modelbouw trein, modeltreinen |
| ![](/p.gif) | ![](/p.gif) |
| |