| ![](/p.gif) |
![](/p.gif) |
| Artikelnr.: 4816E-S516632 Fabrikantnr.: 830151 EAN/GTIN: 4005575256100 |
| |
|
| ![](/p.gif) | ![](/p.gif) |
![](/p.gif) | Goederentreinen werden lange tijd door personeel in eigen pakwagens begeleid. Naast de treinbestuurder was er nog ruimte voor de verpakker en rangeerder voor het rangeren in de stations. Voordat de continue luchtrem werd ingevoerd, was de wagen ook een ruimte voor de remers. Ze konden zich daar tijdens het verblijf in de stations opwarmen en verpanden. De gebruikelijke soortnaam van de geleidewagens was Pwg (pakwagen voor goederentreinen). In het kader van de algemene versnelling van het goederenvervoer heeft de Deutsche Reichsbahn (DRB) vanaf 1941 bij verschillende Waggonfabriken (Waggonwerk West, Rastatt, SGP) meer dan 700 geleidewagens aangeschaft. Deze zijn in meerdere series en volgens verschillende tekeningen in staalconstructie gemaakt. Ze waren verwarmbaar en bestonden naast de pakruimte nog een treingedeelte, een instapruimte en een buitenplaats. Het pakhuis was toegankelijk via binnenliggende schuifdeuren. Sommige wagons zijn nog met trekgeleiderranden op het dak geleverd. Hierdoor kon de machinist de signalen observeren. Deze had tot in de jaren '60 de plicht om signalen te observeren, later werden bij de meeste spoorwegmaatschappijen deze dakranden verwijderd. Door de bouw van de wagons bij meerdere werken en het blijven na de tweede Wereldoorlog in verschillende Europese landen verschillen ze in enkele opvallende details, vooral op het dak, de voorkanten, de zijwanden, de raamindeling en het aantal ramen. De voertuigen waren lange tijd in veel goederentreinen als bagagewagen of ook goederentreinrijtuigen bij sommige spoorwegmaatschappijen vanwege de mogelijke maximumsnelheid van 100 km/h ook in personenrijtuigen te vinden.
De teksten voor dit artikel zijn automatisch vertaald. Features: Trap op de bagagekamerdeuren in brede uitvoering Fijn gedetailleerd model met apart gemonteerde stekkerdelen Uitvoering met dakkanzel Meer informatie: ![](/p.gif) | ![](/p.gif) | Soort model: | Bagagerijtuig | L<sub>b</sub>: | 64 mm | Fabrikantnr.: | 830151 | Tijdperk: | IV | Stroomsysteem: | DC | Schaal: | N | Type koppeling: | NEM-schacht met kortkoppeling | Spoorwegmaatschappij: | DR-Ost | Leeftijd: | Vanaf 15 jaar |
|
| ![](/p.gif) | ![](/p.gif) |
![](/p.gif) | | ![](/p.gif) | ![](/p.gif) |
| |